Mindfulness

Begin je ook te merken dat Mindfulness steeds belangrijker wordt? Hoeveel mensen hoor je niet met stressklachten of een burn-out? In veel gevallen kun je hier medicatie voor krijgen. En ja, de symptomen verdwijnen dan grotendeels. Maar dat is het dan ook, het onderdrukken van de symptomen. Want medicijnen hebben ook bijwerkingen én je lost je problemen er niet mee op. De oorzaak wordt niet aangepakt. En juist bij die oorzaak vind je juist de oplossing.

Met mindfulness ga je weer in het moment leven, aanwezig zijn bij je ervaring van het moment. Over aandacht hebben voor wat er nu is. Om even stil te gaan staan, jezelf de ruimte en rust te gunnen om bewust te worden wat er allemaal in jou afspeelt. Geen zorgen om de toekomst of alle hectiek en drukte om je heen. Mindfulness laat je zien waar je staat in je leven:

  • Hoe ziet jouw belevingswereld eruit? Denk hierbij aan iedereen om je heen, zoals je familie, vrienden, partner en collega’s.
  • Sta je in contact met je eigen gevoelens?
  • Stel jij jezelf weleens de vraag: ‘Hoe is het nu echt met mij?’
  • Wat wil je lichaam tegen je zeggen?
  • Zorg je goed voor jezelf?
  • Ben je bewust van wat je dagelijks eet en drinkt?
  • Onderneem je actie, sta je stil of ben je in beweging?

Toch is het soms lastig om het dagelijks en met enige regelmaat toe te passen. Want hoe kun je Mindful zijn als je baas tegen je tekeer gaat of je kinderen het hele huis overhoop halen?

Maar ik heb goed nieuws. Het kan écht! De hoogste tijd dus om meer aandacht te besteden aan mindfulness. Want mindfulness is leuk en heeft ontzettend veel voordelen.

“If you’re always racing for the next moment, what happens to the one that you’re in? Enjoy the ride.” – IK terugnaarjezelf

 

Wat betekent mindfulness voor mij?

Mijn weg naar mindfulness, was een weg van transformatie, spirituele groei en persoonlijke ontwikkeling. Het was geen gemakkelijke weg. Maar uiteindelijk kwam ik door mindfulness steeds meer in mijn eigen kracht te staan. Bij mijn eigen ik, terug naar mezelf. Wat leidde tot acceptatie van wie ik ben.

Ik liet me niet meer weerhouden door angst en onzekerheid. Was weer bereid om 50 tinten grijs te zien. Kon mezelf aankijken in de spiegel en mezelf vergeven in al mijn perfecties en imperfecties. En kon uiteindelijk het nastreven van het perfecte plaatje loslaten. De mensen die niet meer bij mij pasten en eigenlijk zaten als een te krappe jas. Ik kon weer vertrouwen op mezelf, waardoor er ruimte en rust ontstond. Ik had weer het vertrouwen dat zodra ik iets losliet vanuit pure vergeving en acceptatie de juiste mensen op mijn pad komen. Mensen die mij verder mogen en kunnen helpen. Die dezelfde innerlijke zachtheid hebben als mijn eigen pure ik.

Maar hoe doe je dat dan? Mindfull leven?

Het lijkt zo eenvoudig. Maar waarom kost het dan zo ontzettend veel moeite om mindful te leven en Mindfulness toe te passen in het dagelijkse leven? Ons leven wordt gedomineerd door technologie. Er gaat geen uur voorbij of je kijkt even op Facebook, checkt je mail of je stuurt een appje naar je beste vriend(in)en en plant je agenda helemaal vol.

We willen alles tegelijkertijd doen, niets missen en overal bij zijn of horen. En juist hierdoor is het zo moeilijk om in het moment zelf te leven. We staan nauwelijks meer stil bij de wereld om ons heen en de schoonheid ervan. En dit is ook precies de reden dat Mindfulness nu zo populair is.

Besef je dat het geluk in de kleine dingen zit. Ervaar dat je leven zich niet afspeelt in je telefoon of computer, maar daarbuiten. Genieten van die kleine dingen waar je gelukkig van wordt.

Maar hoe leef je dan in het moment? Want het beseffen is één ding, echt mindful leven is een tweede. En dat kan best lastig zijn. Daarom heb ik 7 Mindfulness tips voor je verzameld. Die ik zelf toegepast heb om terug naar jezelf te komen. Simpel en klaar om direct toegepast te worden in jouw drukke hectische leventje. En ik beloof je dat deze Mindfulness tips je zullen helpen met een rustiger leven. Een leven wat meer in balans is en waar je meer van kunt genieten.

1. Doe 1 ding tegelijk
Stop met multitasken. Focus je op 1 ding en doe dat rustig en goed.
2. Doe minimaal een kwartier per dag even helemaal niets
Geen telefoon, geen tv, geen boek. Gewoon even helemaal niets. Geniet van het moment!
3. Stop met piekeren over het verleden of de toekomst, vestig je aandacht op het heden
Het verleden is een herinnering van je eigen ervaring en je kunt het niet meer terugdraaien. En de toekomst, die is onzeker. Er kunnen talloze dingen gebeuren. En van de dingen waar jij je zorgen over maakt, zullen de meeste waarschijnlijk nooit gebeuren. Dus stop met piekeren en richt je aandacht op het nu.
4. Eet rustig en met aandacht
Wees dankbaar voor het eten wat je voor je hebt staan. Eet met aandacht en doe geen andere dingen tijdens het eten, zoals op je telefoon snel je e-mail checken.
5. Leef wat rustiger en minder hectisch
Laat het leven niet met een sneltreinvaart aan je voorbij gaan. Leer genieten van de kleine dingen. De dag gaat toch wel voorbij.
6. Beweeg meer
Een gezond lichaam is belangrijk, zorg daarom dat je voldoende beweging krijgt. Zoek de natuur op, ga naar buiten! Dat doet een mens écht goed.
7. Wees dankbaar
Leer tevreden te zijn met wat je al hebt en plaats van altijd maar meer te willen. Bekijk de zaken die je wel al hebt eens voor wat ze waard zijn.

Wil je graag meer weten over mindfulness en aan de slag met praktische tips en oefeningen voor meer mindfulness? Neem dan contact mij op.
 

“Wees tevreden met wat je hebt,
wees blij met de dingen zoals ze zijn.
Wanneer je beseft dat er niets ontbreekt, behoort de hele wereld
jou toe.” – IK terugnaarjezelf

 

Contact

IK terugnaarjezelf
Mathilde Wibautstraat 72
5912 JK 
Venlo

info@ikterugnaarjezelf.nl 
+316 280 65 398

Cookies & Privacy Policy

Door op accepteren te klikken, stem je in met het gebruik van alle cookies op onze website. Selecteer privacy instellingen om te bepalen welke cookies u wel of niet wilt toestaan.

Privacy policy | Sluiten
Privacy instellingen