We hebben allemaal wel van die momenten dat we denken dat we tekortschieten als moeder…

 

Je komt net thuis na een drukke werkdag. Je hebt je kind opgehaald van de BSO. En met een tas vol boodschappen in je hand bekijk je de bende die je vanochtend achter hebt gelaten, omdat je je moest haasten om je kind op tijd naar school te brengen. Ondertussen rent je kind met zijn vieze schoenen door het huis en haalt al het speelgoed uit de kast. O ja, en of je hem nog even mee wilt helpen met het opbouwen van zijn nieuwe lego.

Ondertussen zijn er nog tientallen appjes en mailtjes die je nog onder het koken wilt bekijken en beantwoorden. En ook de huishoudelijke taakjes moeten nog gedaan worden. Want dacht je gisteren nog de bodem van je wasmand te hebben gezien, vandaag is hij weer tot de nok toe gevuld met vieze was. Eigenlijk wilde je ook nog even de stofzuiger door het huis halen, maar je kind moet ook nog in bad en wil voor het slapengaan toch ook nog even samen een verhaaltje lezen. Als je dan denkt dat je bijna alles gehad hebt, staat je hond kwispelend naast je met vragende ogen, omdat hij hoognodig naar buiten moet. En laat de regen dan ook net op dat moment met bakken uit te lucht vallen. Shit, shit, shit!

 

Moeders moeten zoveel

We proberen gezin, carrière, huishouden en vriendschappen in één dag te proppen. Aan het einde van de dag ploffen we uitgeteld op de bank neer. En de volgende ochtend? Dan begint de hele riedel gewoon weer opnieuw. De to-do list staat weer vol met klusjes en je agenda staat weer helemaal vol met afspraken. Waar moeten we in hemelsnaam de tijd vandaan halen om mindful te zijn?

Als ik naar mezelf en mijn vriendinnen met kinderen kijk, zie ik inderdaad dat we ons stinkende best doen, maar voor ons gevoel toch altijd tekort schieten. We willen alles tegelijk doen en het liefst ook nog eens perfect. Gek hé!? Dat we gestrest zijn en ontploffingsgevaar nadert? Maar laten we eerlijk zijn… Wanneer we dan EINDELIJK tijd vinden om even niets te doen, dan weten we van gekkigheid niet meer wát we moeten doen: ‘HELP! Wat vind ik eigenlijk leuk om te doen?’

 

‘Even snel dit en dat’

Het valt me op dat moeders het lastig vinden om in het moment te leven. We willen wat betreft school, vriendjes, kinderfeestjes en sportactiviteiten over van op de hoogte blijven. En daarnaast een relaxt en aandachtig moeder zijn voor ons kind. Maar in de praktijk komt het al snel neer op ‘even snel dit en dat’ en ‘even snel zus en zo’.

Je checkt je werkmail terwijl je in de speeltuin rondloopt en je gedachten dwalen af naar de rits aan deadlines die eraan komen. En terwijl je kind in de auto een heel verhaal probeert te vertellen over hoe zijn dag is verlopen, lukt het jou niet langer dan 3 minuten aandachtig te luisteren, voordat je je gedachten afdwalen naar dat wat je nog allemaal ‘moet’ doen als je thuiskomt.

Is dit het leven dat je voor je ogen had voordat je een kind kreeg? Altijd moe en gestrest zijn en nergens zin in hebben? Misschien herken je deze gedachten wel:

 

  • Ik ben te druk met alles wat ‘moet’.
  • Ik voel me vaak opgejaagd en gestrest.
  • Ik neem geen vrije tijd voor mezelf.
  • Ik doe te veel zelf.
  • Ik check telkens mijn telefoon.
  • Mijn to-do lijst wordt nooit korter.

Tips voor mindful mama’s

Als mindfulness coach en mama, heb ik een goed beeld van de problemen waar wij als moeder, partner en vrouw dagelijks tegenaan lopen. Ook weet ik wat wel en niet werkt. Hierbij geef ik je een aantal tips die je als mindful mama kunt toepassen. Deze tips geven jou als ambitieuze en drukke mama meer rust, balans en plezier. Zodat je meer geniet van je kids, relatie en werk. En niet te vergeten, je eigen leven!

  • Doe één ding tegelijk
    Stop met multitasken. Focus je op één ding. Doe het rustig aan en ben jezelf bewust van wat je aan het doen bent. Probeer in het moment te leven: ‘be grateful for the little things!’
  • Maak je druk om leuke dingen
    Doe meer dingen die je leuk vindt. Voel je niet schuldig ten opzichte van je kind als je een keer een ‘day off’ wilt. Het is juist belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt. Dan kun je er namelijk weer 100% voor je kids zijn en geniet je er ook meer van.
  • Haal de druk van de ketel
    Neem regelmatig rust. Geef je lichaam en geest de ruimte om te herstellen van alle stress en prikkels. Lees bijvoorbeeld een boek in plaats van televisie kijken. Ga met de fiets naar je werk in plaats van met de auto. Maak een wandeling of bel je vriendin om gezellig mee samen te zijn.
  • Doe minimaal een kwartier per dag helemaal niets
    Ja echt! Helemaal niets. Geen telefoon, geen tv, geen boek, geen huishoudelijke taakjes. Gewoon even helemaal niets! Geniet van het moment door gewoon even alleen met jezelf zijn.
  • Maak van schoonmaken en koken een moment voor jezelf
    Voor veel mensen is het een last, maar koken en schoonmaken zijn ideale momenten om even lekker op jezelf te kunnen zijn. Zet bijvoorbeeld een muziekje aan en doe het met plezier. En wat vandaag niet af is, kan ook de volgende dag.
  • Wees dankbaar
    Leer tevreden en dankbaar te zijn met wat je hebt en wat je allemaal bereikt hebt, in plaats van altijd maar meer te willen en te denken aan wat nog niet gelukt is. Geniet meer van je kinderen… Want groot worden gaat vanzelf, maar klein blijven ze niet voor altijd!

Mindfulness kan je hierbij helpen. Je leert weer leven in het moment. Bezoek mijn website en neem vrijblijvend contact met mij op. Laat mij je helpen een mindful mama te worden.

 

x Ingrid

 

Cookies & Privacy Policy

Door op accepteren te klikken, stem je in met het gebruik van alle cookies op onze website. Selecteer privacy instellingen om te bepalen welke cookies u wel of niet wilt toestaan.

Privacy policy | Sluiten
Privacy instellingen